PLA DOCENT
·
DADES
GENERALS
Nom de
l'assignatura: Comunicació bioètica
Codi de
l'assignatura:
Curs acadèmic:
2015-2016
Coordinació:
David Bueno i Torrens
Departament:
Facultat de Biologia
Professor: Sergio Ramos Pozón
http://www.ub.edu/estudis/ca/mastersuniversitaris/comunicacioesp/plans-docents
Crèdits: 6
ECTS
·
HORES
ESTIMADES DE DEDICACIÓ
Activitats presencials: 56
Teoria: 48
Tutorització per grups: 8
Treball tutelat/dirigit: 30
Aprenentatge autònom: 64
Horari de les
tutories:
·
RECOMANACIONS
-
Els alumnes no han de tenir cap formació
específica, a banda de la formació general que es pugui exigir per a cursar el
Màster en Comunicació Especialitzada.
-
Llengua en què s’imparteix l’assignatura: català
(és possible que alguna part d’alguna sessió sigui en castellà, i part del
material serà en anglès).
-
Llengua en què s’admetran els treballs: català,
castellà i anglès (en qualsevol de les variants pròpies d’aquests tres idiomes).
·
COMPETÈNCIES
QUE ES DESENVOLUPEN
Bàsiques i generals:
-
Dominar els procediments bàsics dels treball
intel·lectual; és a dir, saber utilitzar les eines necessàries per a
l’adquisició dels coneixements (fonts, bibliografia, disciplines auxiliars).
-
Que els estudiants siguin capaços d’integrar
coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una
informació que, essent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats
socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements.
-
Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves
conclusions, i els coneixements i raons que les fonamenten, a públics
especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
Específiques
-
Tenir els coneixements teòrics i pràctics sobre
la comunicació especialitzada en els diferents gèneres, registres i formats,
així com les habilitats i eines necessàries per accedir-hi (anàlisi del discurs,
tècniques de comunicació oral i escrita).
-
Reflexionar
de manera crítica i prendre decisions difícils davant incerteses.
-
Dominar els conceptes específics d’àmbits
professionals especialitzats i usar amb rigor el llenguatge propi de les
diferents branques associades a la bioètica.
-
Ser
capaç de dur a terme anàlisis conceptuals
de problemàtiques bioètiques.
-
Saber
analitzar casos concrets des d’una perspectiva multi e interdisciplinar, pròpia
de la bioètica.
·
OBJECTIUS
D’APRENENTATGE
-
Conèixer les estratègies i usos propis de la
llengua escrita en els llenguatge especialitzats (bioètic i científic en
general)
-
Sensibilització
i compromís ètic (capacitat crítica i autocrítica / capacitat de fer raonaments
coherents i crítics).
-
Conèixer el llenguatge especialitzat i dominar
els conceptes bàsics de l’àmbit de la bioètica.
-
Tindre un coneixement suficient de l’àmbit legal
sobre algunes qüestions mèdiques.
-
Capacitat
per respectar i promoure els drets humans i els principis bioètics d'igualtat,
no-discriminació, dignitat, autonomia, i en definitiva, els valors propis d'una
cultura de pau i valors democràtics.
·
BLOCS
TEMÀTICS
1. Bioètica i dret
1.1.-
Bioètica i dret, de la reflexió a la necessitat social.
1.2.-
Codis ètics i codis deontològics.
1.3.-
Promoció de la salut.
1.4.-
Drets i deures dels pacients i dels professionals sanitaris.
2. Bioètica i investigació
2.1.-
Investigació científica: comunicació dels assaigs clínics i de les implicacions
per la ciutadania.
2.2.-
Investigació amb cèl·lules mare.
2.3.-
Teràpia gènica.
2.4.-
Reproducció assistida.
3. Dilemes bioètics contemporanis
3.1.-
Situacions d’emergència; comunicació professional i abjecció de consciència.
3.2.-
Avortament i problemes associats a la minoria d’edat.
3.3.-
Problemes ètics al final de la vida: cures pal·liatives, mort digna, eutanàsia
i suïcidi mèdicament assistit.
3.4.-
Transplantament i donacions d’òrgans. Qüestions de justícia i dignitat.
3.5.-
Dret a la salut.
·
METODOLOGIA
I ACTIVITATS FORMATIVES
La metodologia utilitzada es basa en un
diàleg participatiu entre el professorat i els estudiants, a partir de classes
magistrals i sessions de discussió amb material específic de la matèria.
Discussió a classe del material bibliogràfic prèviament pactat, amb l’objectiu
de realitzar una deliberació col·lectiva, pròpia d’un comitè d’ètica.
No hay comentarios:
Publicar un comentario