domingo, 13 de septiembre de 2015

Màster Comunicació especialitzada. Comunicació bioètica

PLA DOCENT

·         DADES GENERALS
Nom de l'assignatura: Comunicació bioètica
Codi de l'assignatura:
Curs acadèmic: 2015-2016
Coordinació: David Bueno i Torrens
Departament: Facultat de Biologia
Professor: Sergio Ramos Pozón
http://www.ub.edu/estudis/ca/mastersuniversitaris/comunicacioesp/plans-docents

Crèdits: 6 ECTS

·         HORES ESTIMADES DE DEDICACIÓ
Activitats presencials: 56            
Teoria: 48
Tutorització per grups: 8
Treball tutelat/dirigit: 30
Aprenentatge autònom: 64
Horari de les tutories:

·         RECOMANACIONS
-          Els alumnes no han de tenir cap formació específica, a banda de la formació general que es pugui exigir per a cursar el Màster en Comunicació Especialitzada.
-          Llengua en què s’imparteix l’assignatura: català (és possible que alguna part d’alguna sessió sigui en castellà, i part del material serà en anglès).
-          Llengua en què s’admetran els treballs: català, castellà i anglès (en qualsevol de les variants pròpies d’aquests tres idiomes).


·         COMPETÈNCIES QUE ES DESENVOLUPEN
Bàsiques i generals:
-          Dominar els procediments bàsics dels treball intel·lectual; és a dir, saber utilitzar les eines necessàries per a l’adquisició dels coneixements (fonts, bibliografia, disciplines auxiliars).
-          Que els estudiants siguin capaços d’integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d’una informació que, essent incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l’aplicació dels seus coneixements.
-          Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, i els coneixements i raons que les fonamenten, a públics especialitzats d’una manera clara i sense ambigüitats.
Específiques
-          Tenir els coneixements teòrics i pràctics sobre la comunicació especialitzada en els diferents gèneres, registres i formats, així com les habilitats i eines necessàries per accedir-hi (anàlisi del discurs, tècniques de comunicació oral i escrita).
-          Reflexionar de manera crítica i prendre decisions difícils davant incerteses.
-          Dominar els conceptes específics d’àmbits professionals especialitzats i usar amb rigor el llenguatge propi de les diferents branques associades a la bioètica.  
-          Ser capaç de dur a terme anàlisis conceptuals de problemàtiques bioètiques.
-          Saber analitzar casos concrets des d’una perspectiva multi e interdisciplinar, pròpia de la bioètica.

·         OBJECTIUS D’APRENENTATGE

-          Conèixer les estratègies i usos propis de la llengua escrita en els llenguatge especialitzats (bioètic i científic en general)
-          Sensibilització i compromís ètic (capacitat crítica i autocrítica / capacitat de fer raonaments coherents i crítics).
-          Conèixer el llenguatge especialitzat i dominar els conceptes bàsics de l’àmbit de la bioètica.
-          Tindre un coneixement suficient de l’àmbit legal sobre algunes qüestions mèdiques.
-          Capacitat per respectar i promoure els drets humans i els principis bioètics d'igualtat, no-discriminació, dignitat, autonomia, i en definitiva, els valors propis d'una cultura de pau i valors democràtics.

·         BLOCS TEMÀTICS
1.       Bioètica i dret
1.1.- Bioètica i dret, de la reflexió a la necessitat social.
1.2.- Codis ètics i codis deontològics.
1.3.- Promoció de la salut.
1.4.- Drets i deures dels pacients i dels professionals sanitaris.
2.       Bioètica i investigació
2.1.- Investigació científica: comunicació dels assaigs clínics i de les implicacions per la ciutadania.
2.2.- Investigació amb cèl·lules mare.
2.3.- Teràpia gènica.
2.4.- Reproducció assistida.
3.       Dilemes bioètics contemporanis
3.1.- Situacions d’emergència; comunicació professional i abjecció de consciència.
3.2.- Avortament i problemes associats a la minoria d’edat.
3.3.- Problemes ètics al final de la vida: cures pal·liatives, mort digna, eutanàsia i suïcidi mèdicament assistit.
3.4.- Transplantament i donacions d’òrgans. Qüestions de justícia i dignitat.
3.5.- Dret a la salut.

·         METODOLOGIA I ACTIVITATS FORMATIVES

La metodologia utilitzada es basa en un diàleg participatiu entre el professorat i els estudiants, a partir de classes magistrals i sessions de discussió amb material específic de la matèria. Discussió a classe del material bibliogràfic prèviament pactat, amb l’objectiu de realitzar una deliberació col·lectiva, pròpia d’un comitè d’ètica.


No hay comentarios:

Publicar un comentario